fredag den 2. april 2010

Brev til mig selv. / Eller samtale med mig selv.

Unge mand (du er jo ikke pensionist endnu) hvad forstand har du på det, ja på kunst?

Nej, jeg har ikke læst kunsthistorie på uni, men har da lov at have mine meninger om, ja om alt, uden at du skal blande dig i det – ikke sandt.

Joh, men har du ikke lidt selvkritik, der var engang en mand der hed Sandemose!

Ja, men han er død.

Joh, men han rører på sig.

Men det er ikke mit bord - jeg har lyst til at give min mening om alt muligt og der i blandt kunst. Btw jeg er lige kommet hjem fra kunstmuseet her i byen, ARoS. Her udstiller man kunstværker, og jeg kan fortælle dig at en stak bolsjer/karameller langt på gulvet i et rektangel på ca. 70 gange 200 cm – og det er kunst. Som jeg skrev i forrige indlæg så er det idéen der gør værket. Idéen her er at vægten af bolsjerne angiver kunstnerens tidligere samlevers vægt inden denne døde af AIDS. Man måtte spise af bolsjerne derved mimer værket, hvordan samleveren langsomt svandt ind. Kunsterens navn er Felix Gonzalez-Torres.

Det kan alle jo lave!

Ja – men de gør det ikke, og de får slet ikke idéen til sådanne værker. Det er netop det der gør det til kunst.

Du taler som du har forstand.

Ja.

1 kommentar:

  1. på http://sofieshybel.blogspot.com/2010/03/pa-besg-hos-pablo-picasso-og-yoko-ono.html
    kommenteres udstillingen også

    SvarSlet