Viser opslag med etiketten Århus. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Århus. Vis alle opslag

fredag den 10. oktober 2014

Læssøesgades Skole

Læssøesgades Skole er tegnet af Ludvig A. Petersen og opført i 1921 i Aarhus, skolen er en  aulaskole, dvs, bygget omkring en stor aula med klasseværelser og alle skolens andre rum med adgang til aulaen.

Billederne kan ses i større opløsning på Wikimedia Commons sammen  med andre billeder fra Læssøesgades Skole.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27
28
29
30
31

32



lørdag den 29. marts 2014

Arkitektonisk perle rives ned


Aarhus Byråd har bestemt at garageanlægget Gustav Holmsvej (i daglig tale kaldet "GH") skal rives ned, dette uagtet at sagkundskaben mener, at buerne over værkstedet skulle bevares, men desværre har man "glemt" at frede dem. 

Som jeg ser sagen handler den om grådighed, Aarhus Byråd havde set muligheden for at tjene store penge ved at sælge området til byggegrunde for boliger med mere. Men så kom finanskrisen, og ingen ønskede mere at blæse i den bristede boligboble. Derfor ligger området stadig uudnyttet hen, men nu har man bestemt at bygningerne skal nedrives, formentlig for at byggemodne området for at fremme salget.

Uanset man kunne tjene penge på området ved salg, var det en i mine og mange andres øjne en helt forkert beslutning at flytte garageanlægget til to nye anlæg. Anlægget på Bryggervej (Bryggervej blev den nye adresse efter klager over støj fra beboer på Gustav Holmsvej, her var der udkørsel fra anlægget, denne blev spærret og en støjvold bygget langs Gustav Holmsvej og udkørsel flyttet til Bryggervej) var godt og meget anvendelig og fungerede upåklageligt.

Men hvad gør man ikke for penge.

link: pdf-fil på  kulturarv.dk nederst side 19

link til lokalplan 928 side 15 hvor det siges at buerne bør bevares


Loklaplan 928 siger i § 10 at buerne ikke må nedrives så måske er der håb, men jeg har hørt at det hele skal rives ned da man har glemt fredningen af buerne desuden skulle nedrivning af bygninger omkring buerne vanskeliggøre bevaring af buerne. Men hvad der er op og ned er svært at få has på.

§ 10.
Bevaringsværdig konstruktion
Stk. 1.
Tre spærbuer, delområde XII som vist på lokalplankort 1, er et kulturhistorisk spor og skal derfor bevares.
Spærbuerne må ikke rives ned uden tilladelse fra Aarhus Kommune.
Stk. 2.
Spærbuerne kan genanvendes til et rekreativt anlæg. Der må etableres konstruktioner, overdækninger og faciliteter til idræts-, fritids-og kulturformål samt til rekreativ brug og ophold for beboere i og udenfor for lokalplanområdet. Disse konstruktioner kam være ophængt i buerne, være placeret ovenpå eller på arealet under buerne.






lørdag den 5. oktober 2013

Brabrand og Det Sixtinske Kapel

Michelangelo dekorerede loftet i det Sixtinske Kapel med dette

foto: Artworksforever fra Commons

Skabelsen af Adam 


Udsnit

De to hænder har sikkert inspireret en anonym grafittimaler i Århus området til dette "fingertræk" i en tunnel i Brabrand.



"Fingertræk"

onsdag den 19. juni 2013

oprettning af persketiv ... er det et must?

 Foto stort set som skudt, der korrigeret for linsefejl og justeret på hue, kontrast og farvemætning. Data brændvidde 17 mm, blænde 13, 1/320 sekund, ISO 200.

Her er perspektivet korrigeret på ovenstående foto, hvad der næsten er et must på Commons.

fredag den 14. juni 2013

Testskud med vidvinkelzoom, Canon EF 17-40 mm f/4 L USM

Linsen er venligst udlånt af Gert Medom

Kommentarer til resultatet er meget velkommen. 

Til foto af arkitektur mangler jeg ofte en vidvinkel, tidligere har min løsning været at strikke flere billeder sammen når jeg brugte min elskede 50 mm linse, ved hjælp af ptgui panoramaprogram. Men med fullframe kamera er dette ikke længere nødvendigt.

Hvidbalance er indstillet manuelt med gråkort, og ens indstilling på alle tre billeder. Men med vekslende skydække og sol, er der en smule forskel på de tre billeder.


 foto 1
1/125 sekund, f/8, 31 mm

 foto 2
1/125 sekund, f/8,  38 mm

foto 3
1/125 sekund, f/8,  34 mm

 foto 4
1/160 sekund, f/9, 35 mm
rettet op på perspektivet

tirsdag den 4. juni 2013

Aftenstemning ved Skjoldhøj Kirke

Ved lidt af en tilfældighed kommer jeg forbi Skjoldhøj Kirke med en solnedgang reflekteret i vinduerne. Skynder mig hjem efter et kamera og kommer i allersidste øjeblik, dette billede er resultatet. Bare 15 til 30 minutter før havde det været endnu mere udpræget med reflekserne i vinduerne.

Et nyt for søg den 14. juni 2013, himlen var dog ikke så rød som ved forrige.

torsdag den 30. maj 2013

Frank Gehrys værk i Aarhus

Det er nok ikke mange bekendt at arkitekt Frank Gehrys har haft den kunstneriske ledelse ved ændringen af den gamle portnerbolig til Kommunehospitalet, nu Aarhus Sygehus - Nørrebrogade. Den gamle portnerbolig er blevet forvandlet til en åben konstruktion, bygget på gamle mure, det sprænger alle rammer for vanetænkning.  Læs mere her.


 Hejmdal - Kræftpatienternes Hus

  Hejmdal - Kræftpatienternes Hus