onsdag den 25. april 2012

Fototur til Tyskertårnet på Helgenæs


Et lidt underligt syn mødte os på vej til Helgenæs, denne mark dampede ligefrem.


På vej fra Sletterhage fyr mod Tyskertårnet går man langs den stenede strandbred dels på en smal sti på skrænten langs stranden. Her mødte vi blandt andet denne rustne nagle i en gammel bom.


På en marken langs stien var der flere klaser af kodriver.


Tyskertårnet set fra stien op til toppen af skrænten hvorpå betonklodsen ligger. Tyskertårnet var en udsigtpost/radartårn for tyskerne under 2. verdenkrig, herfra var der fin udsigt til de sydlige øer i Kattegat og indsejlingen til Århus havn.


Udsigten mod øst på en lidt diset dag.



Samme udsigt kort efter havgusen vælter ind over kysten.


Søstjerne på stranden.


Fyrretræ på skråning med diset baggrund.


Hvid gren skyllet eller blæst op i krat.


Hvad er dette?

Stedet ligger ca. en halv kilometer nord for Sletterhage fyr.
Mit eget bud er et skjul til både/skibe under 2. verdenskrig.
I dag er det en bådeplads for blandt andet havkajaker med mulighed for overnatning i ly under betonskallen, der er indrettet sovepladser ala dem i shelters.

fredag den 4. november 2011

Buschaufførernes arbejdsmiljø

På spanden! (tegning af Jesper Deleuran)


En af mine kollegaer er blevet fyret fordi han gik med en badge på sit tøj med ovenstående billede. Dermed har Danmark, ved Busselskabet Aarhus Sporveje, en ny "Muhammed"-krise. Tænk sig at et firma ikke kan klare lidt satire omkring chaufførernes arbejdsmiljø. Fakta er at vi pt. skal køre ”røven” ud af bukserne, og på flere vagter har vi mere end fire timers arbejde inden en spisepause - jeg har hørt et eksempel på ca. syv timer inden en spisepause, men dog med små pauser inden. Et andet fakta er at vi har vagter på hverdage med mere end ni timers arbejde og sågar nogle flere dage i træk. På sådanne lange vagter har man faktisk myldretidstrafikken to gange.

mandag den 31. oktober 2011

lørdag den 10. september 2011

Opgaven er løst

Opgaven er løst siger Lucifer og Stockhausen

tirsdag den 6. september 2011

mandag den 5. september 2011

særmelding

Vi bringer en særmelding: Hilsen til Henriette, Robert, bondepigen, Rasmus, Linda, Pia, Camilla, Arne og Kenneth, Ejler, Lotte og Knud.


fredag den 2. september 2011

lørdag den 27. august 2011

Farvecirkel kontra lydcirkel

Hvis man laver en lydelig analogi til farvecirklen vil man tydelig kunne høre det store spring fra diskanten til bassen. Forestil dig alle flygelets tangenter sat op i en cirkel, ved et gennemløb hele vejen rundt vil man uden noget problem hører et stort spring mellem diskanten og bassen.




Men man oplever man tilsyneladende ikke et stort spring ved overgangen mellem rød og violet ved en rundgang på farvecirkelen – hvorfor ikke?



Måske kan grunden være at de synlige lys ”kun” spænder over ca. en oktav, fra 405 til 790 THz hvorimod de hørebare tone spænder fra 20 ti 20 000 Hz ca 10 oktaver. En anden grund som nok tæller endnu mere er at når blå og rød blandes violet og hulet over springet i frekvens/bølgelængde er lukket (to farver i hver ende danner ved addition en ny farve der ligger helt ud ved grænsen af det synlige lys).

fredag den 26. august 2011

Farvecirklen

Farvecirklen består af det synlige lys, fra violet til rød, bølgelængde fra 380 til 740 nm. Dette udsnit det elektromagnetiske spektrum er sat ind i en cirkel, hvor det røde lys/farve støder op mod det violette. Det giver i min verden en diskontinuitet – et spring i bølgelængde –




Er der nogen der har en kommentar til dette?

Den demografiske evolution facade II

Nægter at spise valgflæsk i andedammen