En monumentalakse
(eller bare en akse) er en byplanmæssig sigtelinje, hvormed
elementer i en by
forbindes, således at de for iagttageren kommer til at udgøre en helhed. Nogle akser
går fra et monument eller monumental bygningsværk til et andet element, mens andre er symmetriakser, som
elementerne spejles i. Enkelte akser går gennem mange elementer.
Champs-Elyse med Axe historique i Paris er sandsynligvis
verdens bedst kendte akse. Baron Haussmann var manden der ændrede Paris med store brede boulevarder, bl.a. med den bagtanke bedre at kunne styre
pøbelen og holde optøjer nede (eksempelvis med kanoner og militærkoloner).
Amalienborg-aksen i København der forbinder Marmorkirken, Amalienborg, Amaliehaven og Operaen på Holmen er sikkert Danmarks mest kendte akse. .
Point de vue (fransk: udsigtspunkt) er inden for arkitektur og havekunst en skulptur eller bygning, der danner blikfang for enden af en akse.
Århus
Jette Tikøbs Plads (point-de-vue med Domkirken som blikfang)
Århus Domkirkes spir ligger på af aksen der løber midt gennem Jette Tikøbs Plads (hvilket er navnet på vejen/boulevarden), her set fra østsiden af Z-huset, der endnu ikke er færdigbygget.
Molsgade (Mejlborg som point-de-vue)
Spiret på Mejlborg set gennem Molsgade, en asymmetrisk akse
(måske er det ikke et tilsigtet eksempel på en akse).
Østbanetorvet
Risskov Skole set fra Skovagervej ved Højtoftevej i oktober 2003
Risskov Skole set fra Skovagervej ved Højtoftevej i oktober 2012
Risskov Skole set fra Skovagervej ved Solbakken i oktober 2003
Risskov Skole set fra Skovagervej ved Solbakken i oktober 2012
Som man kan fornemme vokser lindetræer i rundkørslen for
enden af Skovagervej, og kommer dermed til at spærre for udsigten til Risskov
Skole og dermed bliver aksen fra Skovagervej gennem tårnet/spiret på Risskov
Skole skjult, hvilket er et tab. Dette gjorde jeg i 2003 Aarhus kommune
opmærksom på, de svarede at træer ville blive tyndet ud, men det er ikke sket
tværtimod er udsynet til skolen blevet forringet betydeligt. Efter min mening
bør træerne fældes og erstattes med meget lavt bevoksning eller få mindre træer sat symmetrisk om aksen dog så de ikke spærrer for udsigten.
Bemærk at der er ingen postkasser ved skel, beboerne på Kresten Kolds
Vej har fået dispensation af postvæsnet til ikke at flytte postkasser til
skel, med den begrundelse at det ville skæmme udsigten til kirken. Dette kunne Aarhus kommune lære lidt af og plante mindre træer i rundkørslen ved Risskov Skole, således at man kan se skolens tårn fra Skovagervej når man bevæge sig mod skolen ad Skovagervej.
Åbyhøj Kirke set fra Kresten Kolds Vej
Sankt Pauls kirke set fra Bruunsgade ved Jægergårdsgade
Udsigt fra Sankt Pauls kirke mod Rådhuset
Sankt Pauls kirke er opført 1884—87 på en grund
skænket af etatsråd M.P. Bruun efter tegninger af V.Th. Walther. Kirken er lagt
for enden af den langsomt stigende M.P. Bruunsgade, hvor den nordvendte fronts to
tårne med pyramidespir fungerer som point-de-vue. Korets tilbygninger, der
rummer kordegnekontor (før 1960 ligkapel) og sakristi, er tilføjet 1904—05
efter tegninger af A.J. Müllertz, der havde været konduktør ved kirkens
opførelse. 1978 er ved arkitekterne Inger og Johannes Exner rejst en tilbygning
til apsiden.
Sankt Lukas kirken set fra Baunes Plads gennem Stadion Allé.
View fra Ingerslev Boulevard ad Stadion Allé mod stadion.
Udsigt fra Friheden mod Sankt Lukas kirken gennem alléen med stynede kastanjetræer.
Udsigt fra Friheden mod Sankt Lukas kirken gennem alléen med stynede kastanjetræer.
Stadionbygningen for enden af aksen.
Stadion Allé set fra Sankt Lukas kirke.
Foto: RhinoMind, Commons Licens: CC-BY-SA-3.0
Stadion Allé set fra Sankt Lukas kirke.
Foto: RhinoMind, Commons Licens: CC-BY-SA-3.0
Stadion Allé er anlagt som en retlinet allé - en akse
mellem de to monumentale, nyklassicistiske bygninger - Sankt Lukas kirke og
stadions hovedbygning, således at alleens midterlinie træffer henholdsvis
kirkens tårn og midten af Aarhus stadions hovedbygning. Samtidig er Stadion
Allé symmetriakse for de tilgrænsende karreer og gader.
Stadion Allé er et resultat af en bevidst byplanlægning. Stadion
Allé er anlagt i perioden 1919-23, som en snorlige akse med en allé af kastanietræer.kilde
Fra det træomkransede gaderum er der mod nord udsigt
til Sankt Lukas kirkes tårn, mens Aarhus stadions monumentale indgangsparti
og Marselisborg Skov lukker rummet mod syd.
I det første afsnit fra Ingerslevs Boulevard til Johan Baunes Plads danner karrebebyggelsen et intenst, bymæssigt rum.
I det første afsnit fra Ingerslevs Boulevard til Johan Baunes Plads danner karrebebyggelsen et intenst, bymæssigt rum.
Andet afsnit fra Marselis Boulevard til Skovbrynet
består af villaer fra 1930'erne, med stynede kastanietræer i plantet i en allé.
Tredje afsnit fra Skovbrynet til Aarhus stadion er
omkranset af høje træer. Foran Aarhus stadion er der udsigt til stadions monumentale
indgangsparti.
Stadion Allé er et fint eksempel på nyklassicismens
aksefaste byplanlægning, og det bør prioriteres højt at sikre alléen i en visuel sammenhæng.kilde
interessant/ks
SvarSlet